Tekstgrootte
Iedere dag leest de hele school op hetzelfde tijdstip. We doen dit groepsdoorbrekend; oudere kinderen helpen jongere kinderen en goede lezers helpen degenen die al goed lezen, om een niveau hoger te komen. Kinderen die leesbegeleiding nodig hebben zitten soms met kinderen uit een andere klas in een groepje. Daarbij wisselen wij steeds af in activiteiten zodat het voor de kinderen leuk is en blijft en zij ongemerkt heel veel leeskilometers maken. Ook kinderen die niet van lezen houden, lezen toch! Resultaat: kinderen gaan enorm vooruit op Avi-toetsen en door het groepsoverstijgende karakter en het samenwerken wordt de goede sfeer op onze school nog verder gestimuleerd. We zijn verantwoordelijk voor elkaar!
Mandjes lezen: de mandjes zijn gevuld met aantrekkelijk leesmateriaal zoals stripboeken, boeken over het thema, tijdschriften enz. We kijken daarbij echt naar wat kinderen graag lezen.
Stillezen: lekker lezen in een zelf gekozen boek, dus ook hier zorgen we dat er een aanbod is van aantrekkelijke boeken. Kinderen mogen ook zelf een boek meenemen of we lenen boeken bij de bibliotheek. Het niveau is hierbij niet zo belangrijk; als je maar plezier hebt in hetgeen je leest!
Leesspelletjes met de kleuters: ook de kleuters doen mee aan lezen met pit! Kinderen uit de bovenbouw (tutoren) doen met groepjes kleuters (lees)spelletjes, begeleiden een activiteit op het digibord, werken samen met een groepje op i-pads of lezen een prentenboek voor.
Tutorlezen: Elke 3 maanden kunnen kinderen zich opgeven voor een activiteit op basis van enthousiasme en vrijwilligheid. De animo is hiervoor altijd groot op onze school. Ze worden dan tutor en begeleiden dan jongere kinderen tijdens de verschillende activiteiten. Kinderen die (net) leren lezen (tutee), lezen met een ouder kind(tutor) in een zelfgekozen boek. De tutees zijn soms al kleuters die van lezen houden en verder altijd kinderen uit de groepen 3, 4 en 5.
Leesspelletjes op computer, i-pad of chromebook; Tegenwoordig zijn er veel digitale leermiddelen beschikbaar waarmee kinderen zelfstandig stof kunnen verwerken en extra kunnen oefenen. Ook dit kan onderdeel zijn van het leesschema.
Connectlezen: is onder leiding van een geïnstrueerde stagiaire, leerkracht of leesspecialist/ intern begeleider beter leren lezen. Hierbij worden veel leeskilometers gemaakt en is het doel vloeiend te leren lezen en tevens beter te leren spellen aan de hand van leuke teksten! Na elke toets periode worden hiervoor kinderen geselecteerd die intensievere hulp nodig hebben. Als een kind voldoende vooruit gaat, stopt het Connect lezen weer.
BOUW! Is een computergestuurd interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 t/m 4 kunnen worden voorkomen. Het kind leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg. Tijdens het leesrooster worden deze kinderen door oudere, geïnstrueerde leerlingen of vrijwilligers (vaak oud-collega’s van ons) begeleid.
Flits! Is een computerprogramma waarmee kinderen op letter- en woordniveau beter leren lezen door heel veel oefening. Na toetsing worden kinderen hiervoor geselecteerd. De oefening duurt maar 1 tot 3 minuten en wordt uitgevoerd door geïnstrueerde stagiaires en bovenbouwleerlingen, die zelf uitstekend en vlug kunnen lezen en uiteraard ook door de leerkracht en leesspecialist.