Tekstgrootte
Tot augustus 2014 waren er op school kinderen die in aanmerking kwamen voor een “rugzakje”. Deze leerlingen ontvingen een persoonsgebondenbudget waaruit een aantal uur in de week begeleiding door een leerkracht of onderwijsassistent vanuit ‘t Prisma of een speciaal opgeleide leerkracht van buiten de school betaald kon worden. Dit rugzakje bestaat niet meer.
Onze school maakt binnen de wet op het Passend Onderwijs, deel uit van het Samenwerkingsverband Waterland Primair Onderwijs. Een van de doelen van Passend Onderwijs is om de ‘ondersteuning op maat’ zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs te laten plaatsvinden. Vanuit het Samenwerkingsverband is er professionele ondersteuning bij de pedagogische en didactische aanpak van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
Consultatieve- en adviestaak: Basisscholen en ouders kunnen voor consultatie over te volgen trajecten contact opnemen met de leden van BOOT. Ook voor onderwijsondersteuningsvragen kan men hier terecht.
Onderzoekstaak: Centraal staat hier de vraag: “Welke hulp heeft dit kind nodig?" Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is in veel gevallen nader diagnostisch onderzoek vereist.
Adviserende taak: Op basis van de aangeleverde informatie en door onderzoek verkregen gegevens wordt een hulpvraag geformuleerd. Op basis van deze hulpvraag wordt een advies opgesteld over hoe de hulpverlening, begeleiding en ondersteuning er vanaf dat moment uit moet zien. Dit advies wordt vertaald in een eerste aanzet tot handelen.
Trajectbegeleiding: Afhankelijk van het advies wordt een handelingsplan of traject opgesteld. Vanuit BOOT kunnen ouders en school rekenen op begeleiding van het te volgen traject.
Zorgplicht: Een kernbegrip bij Passend onderwijs is ‘zorgplicht’. Zorgplicht betekent dat de school waar het kind is aangemeld, samen met de ouders onderzoekt of de basisschool aan deze leerling passende ondersteuning kan bieden. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders naar een passende plaats te zoeken.
Ondersteuningsprofiel: Onze school heeft een centrale rol in het tegemoetkomen aan de ontwikkelbehoeften van kinderen. De school heeft een ondersteuningsprofiel geschreven. U kunt dit profiel op school inzien. In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgerichte proces diagnostiek (HGPD). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Er wordt niet gekeken naar wat en waar het niet goed gaat, maar uitgangspunt zijn de situaties/activiteiten waar het met het kind wel goed gaat. Bij HGPD is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.